Nieuws

Bedankt om mee(r) te autominderen!

Steeds meer mensen kiezen ervoor om te autominderen, om mee(r) te smoven. Als fietser ben jij één van de vele smovers. Je bent dus goed bezig en daarvoor willen we je belonen!


Nieuwe directeur: Mikaël van Eeckhoudt

Sinds 15 december 2014 is Mikaël Van Eeckhoudt de nieuwe directeur van de Fietsersbond.

Mikaël woont in Brussel en is 36, getrouwd en vader van twee kinderen. Met diploma's in de rechten, cultuurwetenschappen en bedrijfskunde begon hij zijn loopbaan als advocaat in de auteursrechten. Daarna werkte hij enkele jaren voor Bozar en het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. Hij is ook gastdocent 'Belgische en Europese Instellingen' aan de IHECS in Brussel.

In 2006 werd Mikaël een overtuigd modal shifter. Hij liet zijn verouderde turbodiesel in een blokje persen en combineert nu de fiets met het openbaar vervoer en autodelen.


SMOVE Inspiratiedag: Leg de link

Op dinsdag 18 november lanceert het Netwerk Duurzame Mobiliteit de SMOVE Inspiratiedag. Samenwerking is cruciaal voor een duurzaam mobiliteitsbeleid en daarom is iedereen welkom om ideeën uit te wisselen, ervaringen te delen en banden te smeden. Er staat een uitgebreid programma voor u klaar dat bestaat uit een namiddaggedeelte, een Diner Inspiré en een avondgedeelte.


Brussels' Bike Solutions

Als fietser in Brussel kun je hilarische situaties op je pad tegenkomen: Verkeersborden die elkaar tegenspreken, oversteekpaden die door een paal onderbroken worden, en veel meer. Stuur je absurde, humoristische en energieke foto’s of filmpjes tot 25 november door naar de Fietsersbond. Wie weet worden ze door David Helbich gebruikt voor de presentatie Brussels’ Bike Solutions!


Enthousiast Fietsersbondlid uit Keerbergen wint Granville-fiets

“Ik ben heel blij, want ik had nog nooit iets gewonnen”, lacht Erlinde De Brouwer. Ze had dan ook niet verwacht om op de eerste plaats te eindigen in de wedstrijd van de Fietsersbond voor CM-leden. Ze wil vooral de tweewieler promoten, maar ook ijveren voor meer veiligheid en comfort voor fietsers. Daarom werd Erlinde lid van de Fietsersbond en won ze, bij verrassing, een city trekking fiets van Granville. Op 16 september kreeg ze haar prijs uit handen van Jeffry Goethals, marketing manager van het fietsbedrijf Granville in Kortenberg.


03/10/2013 - Fietsersbond actief in meer dan 100 gemeentes

Reden tot vieren voor fietsend Vlaanderen en Brussel, want vandaag is de Fietsersbond
met 110 lokale verankeringen in meer dan een derde van de 327 gemeenten
vertegenwoordigd. Met meer dan 23.500 leden is de Fietsersbond vzw uitgegroeid tot de belangrijkste spreekbuis en belangenbehartiger van fietsers in Vlaanderen en Brussel. 


"Fietsinvesteringsprogramma 2013-2015 te weinig transparant"

Minister Crevits stelde deze ochtend het fietsinvesteringsprogramma 2013-2015 voor. De Fietsersbond is erg blij dat de minister hiermee de continuïteit van de investeringen in fietsinfrastructuur garandeert tot na de verkiezingen van volgend jaar. De Fietsersbond betreurt echter dat ze zelf niet op structurele wijze en in geen enkele fase echt betrokken werd bij de opmaak van het meerjarenplan. De terreinkennis en ervaring van de gebruikers is nochtans cruciaal om tot een gedragen, gedegen en onderbouwd programma te komen.  


Dringend tijd om ruimte te creëren voor de fiets

Snelle investeringen in fietssnelwegen en veilige fietsroutes cruciaal

Uit de cijfers van het Onderzoek Verplaatsingsgedrag blijkt dat de Vlaming, zelfs voor korte verplaatsingen tussen 1 en 3 km, nog steeds te vaak de auto neemt. De noodzakelijke ommekeer naar het gebruik van duurzame vervoersmiddelen zoals de fiets, blijft uit. Koning auto blijft regeren, en dat mag niet eens verwonderen, aangezien de infrastructuur hem op al zijn wenken bedient. Zolang de auto de snelste en gemakkelijkste manier is om van A naar B te geraken, kan er niets wezenlijks veranderen.

Gelukkig zijn er wel positieve signalen vanuit centrumsteden als Gent en Antwerpen, die de laatste jaren erg veel geïnvesteerd hebben om opnieuw ruimte te creëren voor de fiets. Al van in de jaren 60 worden steden systematisch ingericht op maat van de auto, waardoor fietsers en voetgangers nagenoeg verbannen worden uit de stad. De laatste tien jaar echter draaien vele steden die klok terecht terug, en wordt de ruimte voor de auto schaarser, ten voordele van de fiets.


Meldpunt Fietspaden dodelijk traag

Een gewaarschuwde overheid is er twee waard.

Op de tweede dag van het schooljaar gebeuren reeds 2 fietsongevallen. Twee jongeren van 9 en 12 jaar zijn met zware verwondingen naar het ziekenhuis gebracht.

Had het ongeval op de Naamsesteenweg in Heverlee voorkomen kunnen worden?

Reeds op 8 juli 2013 signaleert de Algemeen Directeur van de Fietsersbond problemen voor de fietser tijdens de werken op de Naamsesteenweg in Heverlee. Met mondjesmaat werd gehoor gegeven aan zijn opmerkingen en suggesties. Ondanks geregeld aandienen via het meldpunt bleven de aanpassingen ondermaats en veranderde fundamenteel weinig aan de gevaarlijke situatie.


Europese petitiecampagne voor de invoering van 30 km/u van start

Op 5 december 2012 werd op symbolische wijze het startschot gegeven van een nieuw Europees Burgerinitiatief. Door op een jaar tijd 1 miljoen handtekeningen te verzamelen, willen 40 organisaties uit alle hoeken van Europa bekomen dat de EU-commissie een snelheidsbeperking van 30km/u als norm invoert in woonwijken en -straten.


Inhoud syndiceren